Mikko Savelius Puheenvuoro kerrallaan parempaa Suomea rakentamassa

"Ei tänne saa rakentaa asuntoja!"

  • Viikin uudet vuokratut puukerrostalot (Valmistunut 9/2012).
    Viikin uudet vuokratut puukerrostalot (Valmistunut 9/2012).
  • Ossi Mäntylahti (kok.) esitti puukerrostalojen rakentamista Kivinokkaan.
    Ossi Mäntylahti (kok.) esitti puukerrostalojen rakentamista Kivinokkaan.
  • Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto emännöi tilaisuutta.
    Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto emännöi tilaisuutta.

Lisää asuntoja helsinkiläisille? Ei ainakaan "tänne", vaan "muualle". Tämä oli lyhyt yhteenveto Itä-Helsingin Vihreiden 9.9.2012 järjestämästä kansalaispajasta. Kyseessä ei ollut oikeastaan avoin keskustelutilaisuus, sillä osanottajat ja kuuntelijat olivat käytännössä karsittu otsikkovalinnalla "Kivinokkaa ei saa tuhota!".

Nykyistä Helsingin Kivinokan tilannetta on jo tarkasteltu Ossi Mäntylahden blogissa.

En ota kantaa siihen tulisiko Kivinokka rakentaa ja miltä osin. Helsingin kokoomuksessakin asiasta löytyy erilaisia mielipiteitä. Paikalla olleista kahdesta kokoomuksen kunnallisvaaliehdokkaista Ossi Mäntylahti haluaisi selvittää asuinrakentamista, kun vastaavasti Jarmo Nieminen vastustaa Kivinokan rakentamista.

Olen huolestunut Helsingin Vihreiden asenteesta asuinrakentamiseen. Yhtäältä puhutaan kauniisti tiivin rakentamisen, julkisen liikenteen ja kohtuuhintaisen asumisen puolesta. Mutta siinä vaiheessa kun valtuustossa pitäisi tehdä päätöksiä, niin Helsingin Vihreät painavat jarrua. Minnekään ei saa rakentaa asuntoja eikä edes joukkoliikenneteitä - varsinkin jos alueella sattuu jo valmiiksi sijaitsemaan joku Vihreille tärkeä kaupunginosayhdistys.

Tilaisuudessa Helsingin Vihreät esittivät ratkaisuksi asuntopulaan Itäväylän muuttamista bulevardiksi ja/tai sen kattamista. Arvatkaapa kaksi kertaa onko ehdotus liikenteellisesti ja taloudellisesti järkevä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Voi teitä ressukoita, jotka joudutte näiden "hirveiden" kanssa asioista päättämään. Tältäosin otan osaa. Voimia!

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Mikä on muuten Helsingin kokoomuslaisten kanta Talin golfradan alueen ottamiseen asuinkäyttöön?

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Hyvä kysymys, vaikka golffaankin.

Käyttäjän ossimantylahti kuva
Ossi Mantylahti

Talin golfkentällä ja Malmin lentokentällä on vuokrasopimukset voimassa vuoteen 2034 saakka. Minusta niitä voidaan tarkastella yhdessä kokonaisuutena.

Händärini on tosin sen verran heikko, että en ole päässyt pelaamaan Taliin.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Sopimukset puretaan, kun niin tahdotaan. t.Miina Äkkijyrkkä.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Espoo-kokemukseni perusteella sanoisin, että noin se menee puolueesta riippumatta. Lisärakentaminen onnistuu vai asumattomaan korpeen, jossa ei ole vanhoja asukkaita, ei liikenneyhteyksiä eikä julkisia eikä yksityisiä palveluita, jotka kunnan on sitten rakennettava.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Helsingin vihreät taisivat olla kaikkein innokkaimmat Sipoon asumattomien korpien lattarakentajat, ellei hyvällä niin pakolla.
Korpea ja peltoa se Espoon Suurpeltokin oli ja on, muistan kuinka siellä keväthangilla hiihtelin.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Espoon Suurpellon rakentaminen on ollut hirvittävä virhe. Sillä tavoin on turmeltu ympäristöä ja alue on edelleen huonojen liikenneyhteyksien päässä. Alunperin siitä suunniteltiin liikekeskusta, mutta nyt se on ajautumassa osaomistusasuntojen täyttämäksi pussinperäksi ilman mitään järkeviä palveluita.

Käyttäjän ossimantylahti kuva
Ossi Mantylahti

Näinpä.

En tiedä montaa NIMBY-asennetta inhottavampaa asia kaupunkien ympäristön suunnittelussa. Minnekään ei saisi rakentaa mitään.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Minun lähelleni saa perustaa olemassa olevaan kerrostaloon vaikka huumeruiskujen vaihtopisteen. Soveltuuhan tämä Kuitinmäen demografia siihen hyvin. Hyväksyisin myös naapurin kannabisviljelmän, jos sellainen jossakin niistä olisi. Vastaavasti pidän järkevänä sitä, että Piispankylässä tulevan Matinkylän metroaseman lähellä rakennetaan kiivaasti korkeita kerrostaloja. Nämäkin ovat kilometrin päässä minusta.

Sen sijaan paheksun lähimmän viheralueen eli Espoon Keskuspuiston Friisinkallion ja Olarin pururadan-osien asuinrakentamista tai muuta raivaamista, samoin kuin etäisempienkin Espoon keskuspuiston luontoarvojen loukkaamista, jos näin olisi toteutuakseen. Runsas kymmenen vuotta sitten nykyisen Puolarmaarin pohjoispuolella tehtiin avohakkuita tukkipuun myymiseksi Espoon kaupungin kassaa varten, minkä ansiosta kauniista mäntykankaasta on tullut rumaa läpitunkematonta ryteikköä.

Susanna Kinnunen

Ei onnistu korpeenkaan, koska rakennus- ja maankäyttölaki estää.

Nimim. Hista on liian kaukana, kun matkaa Espoon kirkolle on kymmenen kilometriä.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Oman puolueeni, Piraattipuolueen, Helsingin ohjelmassa

http://piraattipuolue.fi/kuntavaaliohjelma-helsinki

sanotaan:

" Asuinalueiden, tiestön ja viheralueiden kaavoitus

Helsingin asuinalueita ja tiestöä suunnitellessa tulisi painottaa ympäristöarvoja ja asuinalueiden saavutettavuutta joukkoliikenteen, ensisijaisesti raideliikenteen, toissijaisesti liityntäbussilinjojen avulla. Helsingin keskuspuisto on erityisen arvokas luontoalue, jonka suojeluun ja erilaisiin kesä- ja talviurheilumahdollisuuksiin siellä tulee kiinnittää erityistä huomiota. Sitä ei myöskään tule käsitellä talousmetsänä eikä siellä saa suorittaa muitakaan avohakkuita.

Asuntotuotannon pitää vastata paremmin kysyntää. Kannatamme kirjaimellisesti korkeampaa ja kaupunkimaisempaa profiilia Helsingille. "

Vaikka Kivinokkaa ei mainitakaan suoraan, antaa ohjelmamme ymmärtää, että parempi olisi asuinalueiden tiivistäminen tuolla alueella ennemmin Herttoniemen ja Siilitien metroasemien lähellä, suosien enemmän kerrostaloasutusta. Kivinokan kärki on hieman syrjässä näistä ja tavallaan samalla tavoin tärkeää ulkoilualuetta nykyisillekin asukkaille kuten Espoon ja Helsingin keskuspuistotkin.

Mainostan samalla myös Uudenmaan viheralue-esitettämme muiden esitteiden ohella vaalisivullani:

http://www.mikkonummelin.fi/?q=1

Käyttäjän ossimantylahti kuva
Ossi Mantylahti

Mitä mieltä Mikko *itse* olet asiasta?

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Yhdyn Vihreiden mielipiteeseen ja Kivinokka tulee suojella.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

"Tilaisuudessa Helsingin Vihreät esittivät ratkaisuksi asuntopulaan Itäväylän muuttamista bulevardiksi ja/tai sen kattamista. Arvatkaapa kaksi kertaa onko ehdotus liikenteellisesti ja taloudellisesti järkevä."

On. :)

Eiku ihan oikeestikin on.

Tässä lisää Tuomas Rantasen Itäväylän kansi -ideasta:

http://tuomasrantanen.fi/kivinokkaa-ei-saa-tuhota-...

Tämä on aivan mahdollinen ratkaisu. Suurinpiirtein näinhän ollaan toimimassa mm. Keilaniemessä, tosin Kokoomus-vetoisesti. Liikenteellisesti parempaa sijaintia on vaikea kuvitella!

Kaupunkibulevardeista taas voit lukea lisää esim. Otso Kivekkään blogilta:

http://vesirajassa.blogspot.fi/2011/09/lansimuuri....

ja Mikko Särelä samasta aiheesta:

http://mikkosarela.blogspot.fi/2012/04/kaupunkimot...

Siteeraan hiukan Mikkoa: "Kaupunkisuunnitteluviraston alustavissa arvioissa kaupunkimotareiden varsia rakentamalla voitaisiin saada noin 10 miljoonaa kerrosneliömetriä uutta rakentamista varsin alhaisella tonttitehokkuudella (1,5-2). Tilaa siis löytyy, mutta löytyykö meillä poliittinen tahto tämän tilan käyttöönottoon?"

Molemmat ajatukset ovat sekä realistisia että taloudellisesti toteuttamiskelpoisia.

Käyttäjän ossimantylahti kuva
Ossi Mantylahti

Kaupunkibulevardeissa on vain yksi ongelma: ne eivät toimi. Liikenne tukkeutuu ja takkuaa pahan kerran. Olenko väärässä? Näytä minulle yksikin Helsingissä toimiva kaupunkibulevardi, jossa liikenne on ruuhka-aikana sujuvaa.

Oikeastihan vihreät haluavat vain tehdä kaikkensa sen eteen, että autoilu olisi mahdollisimman vaikeaa. Tämä kannattaisi tunnustaa avoimesti.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Itäväylä ja Länsiväylä taas ovat eri asioita kuin Kivinokka tai muut niihin epäsuorasti yhteydessä olevat viheralueet. Kumpaakaan ei mielestäni saa muuttaa kaupunkibulevardeiksi, koska ne ovat tärkeitä Helsingin sisääntuloväyliä, joiden kapasiteetista huolehtiminen on tärkeää myös tuleville sukupolville. Niiden kattaminen on OK, jos kustannukset siitä eivät repeä taivaisiin.

On kuitenkin ensisijaista saada Länsimetro ja lentokenttärata valmiiksi ajoissa ja tarkoituksenmukaisessa kunnossa. Länsimetrohankkeessa "tarkoituksenmukaista kuntoa" uhkaavat liian lyhyet laiturit ja kääntöraiteiden puute lyhytnäköisistä säästösyistä, lentokenttäradalla taas on nähty ongelmia glykolivuotojen ja bakteerikasvustojen torjunnassa.

Käyttäjän Mikihoijer kuva
Miki Höijer

Nyt täytyy puoluetoveria vähän korjata, että liikenteeliseti suurimman kapasiteetin saa tie, jonka nopeus on 60km/h eli itäväylän tosiaankin voi muuttaa tavalliseksi kaduksi ja nostaa kapasiteettiä ja tiivistää rakentamista turhakemetron ympärillä. Nykyäänhän metron ympärillä on mm. metsää ja teollisuushallia, kun metron ympärillä todellisuudessa pitäisi olla tuhansia käyttäjiä.

pekka numminen

Entä yliopiston pellot Viikissä? Kalliin ja toimivan infran ympärillä on suuret peltoalat.

Käyttäjän mikkosavelius kuva
Mikko Savelius

Viikin pellot ovat yliopiston koetiloja, eivätkä siis normaaleja maajussien touhuniittyjä. Talin ja Malmin lentokentän kohtalot ratkeavat vasta reilun 20 vuoden kuluttua, kun niiden vuokrasopimukset päättyvät. Itse olisin valmis kaavoittamaan molemmat alueet asumiseen. Mutta jälleen kerran: kokoomuslaisten kunnallisvaaliehdokkaiden mielipiteet jakaantuvat puolesta, vastaan ja jotain siltä väliltä.

Käyttäjän KalleSalo kuva
Kalle Salo

Pelloille rakentamisen/rakentamattomuuden perusteet eivät taida riippua siitä kenen tai edes missä käytössä ne ovat. Maapohjien luonnolliset ominaisuudet toimikoon diktaattorina sen suhteen, mitä niillä tehdään.

Viljelyskelpoista maata on X määrä. Rajallisesti. Yhtäkään neliötä siitä ei saa pilata käyttämällä sitä johonkin muuhun kuin viljelyyn. Rakentaminen tulee ohjata muille kuin viljelyskelpoisille maapohjille. Siis myös tulevaisuutta ajatellen, kun kaikki viljelyskelpoinen maapohja otetaan viljelyskäyttöön. Rakennukset kallioille ja liian kivisille moreenimäille. Nykyään viljelysmailla alaa tuhlaamassa ja peltolohkoja halkomassa jo olevat rakennukset ja rakennuskeskittymät, jopa kylät, tulee tähdätä hävitettäväksi tulevaisuudessa. Käyttöiän päätteessä ei kun kaivinkone ja puskutraktori paikalle, rojut ruttuun ja paikka tasaiseksi. Ja kohta viheriöi.

Jos oikein vihermielisiä yrittäisi viihdyttää niin kaikki asuminen ja miksei muukin otiminta keskitettäisiin kilometrin korkuisiin tornitaloihin. Ei juuri mielikuvituksellakaan saa tehokkaampaa asumismallia kehitettyä. Pari sellaista hesaankin niin ei juuri maa-alaa tarvitse hakea.

Toimituksen poiminnat