Mikko Savelius Puheenvuoro kerrallaan parempaa Suomea rakentamassa

Ylimielinen kaupunki yrittäjien kimpussa

  • Ylenkatseva Helsingin rakennusvirasto naureskelee boikotille. Koppava asenne yrittäjiä kohtaan jatkuu viraston Twitter-tilillä.
    Ylenkatseva Helsingin rakennusvirasto naureskelee boikotille. Koppava asenne yrittäjiä kohtaan jatkuu viraston Twitter-tilillä.

“Kaikki yksityiskohdat kunnossa, mutta kokonaisuus päin hel***tiä.” Näin voi kuvata Helsingin ravintolayrittäjien ja kaupungin virkamiesten välistä kiivailua ravintolaterassien uusista määräyksistä. Helsingin virkakoneistossa päätettiin yhdistää kaikki nykyiset ravintolaterasseja koskevat säännökset ja suositukset yhteen kanteen. Tulokseksi saatiin yhtenäinen 17 sivuinen määräys- ja suosituskokoelma. Se perustuu pitkälti valtakunnan lainsäädäntöön sekä kaupungin omiin vanhoihin sääntöihin, mutta mukaan keksittiin myös aivan uusia "virkamiesinnovaatioita".

 

Uusissa säännöksissä terassien hinnat nousevat jopa kolminkertaisiksi, rakentaminen määritellään pilkutarkasti ja mainokset aiotaan kieltää. Varsinkin viimeksi mainittu on yrittäjille tärkeä tulonlähde terassien rahoittamiseksi. Torstaina (21.2.2014) alan etujärjestö Majoitus- ja ravintolapalvelut (MaRa) tiedotti yli 130 helsinkiläisen terassin jättävän nämä “virkamiesterassit” rakentamatta. Vastaavasti kaupungin virkamiehet puolustautuvat sillä, että osa määräyksistä onkin ainoastaan suosituksia.

Valitettavasti yrittäjän arki on osoittanut, että virkamiesten suosituksista pukkaa kehittymään ajan saatossa sitovia määräyksiä. Byrokratian määrä on harvemmin laskenut.

Omia kokemuksiani

Yrittäjäurani varrelle olen harvemmin joutunut tekemisiin kaupungin virkakoneiston kanssa. Yleisesti ottaen rutiiniasiat hoituvat varsin mutkattomasti. Sen sijaan ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun kuvioon astuvat mukaan poikkeusluvat ja tarkastukset. Ensimmäisessä harmittaa luukulta toiselle ravaaminen ja sen selvittäminen minkä viraston alaisuuteen mikin asia kuuluu. Vastaavasti tarkastukset hoidetaan asiallisesti, mutta viranomaistoimenpiteet laitetaan yrittäjien maksettavaksi erilaisilla palvelumaksuilla.

Helsingin kaupungin tulisi ottaa mallia valtiolta. Voin sanoa käsi sydämellä, että olen varsin tyytyväinen useamman valtion viraston toimintaan - joukossa Patentti- ja rekisterihallitus, verovirasto ja Trafi. Samoin valtion puolella ollaan tehty paikoin hyvinkin onnistuneita uudistuksia, kuten veronumero ja käänteinen arvonlisävero. Ehkä kannattaisi kysellä miten he onnistuvat siellä?

Ravintolayrittäjät virkamääräysten maksumiehiksi

Ravintolayrittäjien mukaan eniten koko jupakassa hiertää mainosten karsiminen pois. Virkamies haluaa nauttia tuoppinsa ilman kaupallisia tiedotteita, jottei janojuoman hinta vahingossakaan asetu kohtuuden rajoihin. Helsingin viralliselle tavoitteelle olla Suomen yritysmyönteisin kaupunki, hän haistattaa pitkät huilut.

Uusien määräysten myötä investoinnit useiden tuhansien eurojen markiisien ja aurinkovarjojen uusiminen jäävät ilman sponsoria. Kokonaisen terassialueen uusiminen uusien säännösten mukaisiksi maksaa aivan poskettomasti. Joku näsäviisastelija voi huomauttaa puskista asiakkaan maksavan koko lystin tuopin hinnassa. Niin, kymmenen egee tuoppi? Pussikaljaa, kiitos! Ei ihme, että jo vanhojen määräysten aikana ravintolapalveluiden kysyntä laskee 3-4 prosenttia vuosittain, minkä johdosta ravintoloiden konkurssit ovat lisääntyneet 25 prosenttia.

Helsingin ylisuuri virkakoneisto

Helsingin virkakoneisto on rakentanut itselleen jälleen uuden rahastus- ja pykäläkoneen. Virkamiesten työt eivät hevin lopu, kun ravintolayrittäjät hakevat maksullisia lupia ja niiden vielä maksullisia poikkeuslupia erilaisille määräyksille. Ja päälle rakennusviraston virkamiehillä jää aikaa vaikkapa "hauskoihin" Twitter-viesteihin. Virkamies elää hyvin vaikka maailman tappiin asti, sillä hänen palkkansa maksavat juuri ne samat yrittäjät ja työtä tekevät iloiset veronmaksajat.

Tein lyhyen vertailun kolmen eri pääkaupunkiseudun suuren kaupungin välillä virkamiesten henkilömäärissä. Espoossa työskentelee 13 700 virkamiestä, Vantaalla 12 000 virkamiestä ja Helsinginssä peräti 38 000 virkamiestä. Mikäli henkilöstömäärää suhteuttaa kaupunkien asukaslukuihin, niin Helsingissä on noin 8 000 henkilöä (20 %) liikaa virkakoneistossa. Tässä puhutaan arviolta 2-3 prosenttiyksikön laskusta kunnallisverossa.

Hyväntahtoinen virkamies?

Millä virkamies puolustaa tekojaan? Poiminta kaupungin vastauksesta: “Tarkoituksena oli ravintoloitsijoiden toiminnan helpottaminen, ei sen vaikeuttaminen.” Aivan. Aikoinaan osittain omistamani kuntosalille tehtiin tarkastus. Homma hoitui kyllä asiallisesti. Sen sijaan menin sanattomaksi, kun virkamies tiedusteli, että mihin osoitteeseen laitetaan lasku. Siis anteeksi, lasku? Julkisen vallan määräämä pakollinen tarkastus, jonka palveluntarjoajaa yrittäjä ei voi valita. Olen kuullut jo kahden virkamiehen antavan ymmärtää, että tämä tarkastus on yrittäjän itsensä hyväksi.

Nyt ymmärsin miksi virkamiesten on helppo laatia uusia määräyksiä ja vastaavasti poliitikkojen ei tarvitse lautakunnissa huolehtia menojen repeämisestä. Määräysten kustannukset kun eivät ole pois kaupungin kassasta.

Laskun maksaja löytyy "jostain muualta".

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Kaupungin etu on kaupunkilaisten etu. Pulinat pois. Suomessa on demokratia.

Käyttäjän mikkosavelius kuva
Mikko Savelius

Järjettömien päätöksien toteuttaminen on siis hyvä asia, jos se on viime kädessä saanut valtansa poliittisten päättäjien kautta?

Jouni Nordman

Virkakoneisto tuottaa aina yhtä huvittavia rakenteita, kuin Kafka kirjottu ja sotamies Sveik toi esille. Nygren tässä vain on päästy huipulle, sillä olemme saanneet akateemiset naiset toteuttamaan, joille koko paremman osaamisen perusta tulee koulutuksesta, itse olen tälläiselle humpuuki koulutukselle menossa ensiviikolla. Eli nykyinen virkamies kunta on niin erkaantunnut todellisuudesta, jolloin heidät valtaa epäluulo, joka pakottavan tarpeen tekee kavereille työryhäm pistää asiaa pohtimaan, jonka jäsenet on ihan yhtä erkasntuneita todellisuudesta, jolloin heille tulee kumminkin jonkinlainen ratkasu muodostaa, joka yleensä on niin kaukana todellisuudesta että ei voi kun nauraa, kun katselee toteuttavan virkamiesten puurtamista, sillä he todellakin yrittää tulkita näitä, eli ovat mahdotont soveltamassa käytäntöön.

Käyttäjän ekqvist kuva
Marko Ekqvist

Mikko, puhut asiaa. Pekkakin puhuisi, mikäli tietäisi kaikki kytkennät viranhaltijoiden (tilaaja) ja tuottajien kesken, jotka eivät oikein taida Hesassa nauttia päivänvaloa.

Pekka, olet varmaan kuullut ns. vallan kolmijako- opista? ja joka kuuluu olennaisena osana demokratiaan? (lainsäädäntövalta, tuomiovalta ja toimeenpanovalta). Jotta tämä "kolmiyhteys" toimisi tulisi kaikkien toimijoiden toimia riippumattomasti toisistaan. Eikö?

Oletko Pekka, miettinyt asiaa tältä kannalta?

Toimituksen poiminnat