Mikko Savelius Puheenvuoro kerrallaan parempaa Suomea rakentamassa

Hätäkeskus saa soiton Uber-kuskista

- Hätäkeskus.
- Öööh... Mua neuvottiin soittamaan hätäkeskukseen, jos näen Uber-kuskin.
- Soititte aivan oikeaan paikkaan. Missä tämä tapahtui?
- Ihan tuossa lentoasemalla. Autoon mennyt mies tilasi varmaan kyytinsä jo etukäteen. Menivät kai keskustan suuntaan.
- Kiitos ilmoituksesta. Laitan poliisipartion perään.
- Eipä kestä. Kiitos ja kuulemiin!
- Kuulemiin!

********

- Hätäkeskus.
- Nyt on akuutti hätä! Naapuri meni Uber-kuskin kyytiin!
- Rauhoittukaa hyvä mies. Hengittäkää rauhallisesti ja kertokaa tarkalleen mitä tapahtui.
- Puh, puh! En tiedä mihin he menivät. Kuulkaa, naapuri on minulle todella rakas ja enkä halua, että hänelle tapahtuu mitään kauheuksia.
- Ei hätä ole tämän näköinen. Tekijä tullaan saamaan varmasti kiinni. Laitan Karhuryhmän suorittamaan naapurissa kotietsinnän, jotta pääsemme rikollisen jäljille.
- Kiitos! Nyt jo hieman helpotti. Näkemiin!
- Näkemiin!

********

- Hätäkeskus.
- Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
- Anteeksi, tämä hätälinja on varattu Uber-kuskien kiinniottamiseen. Soittakaa hetken päästä uudestaan, niin teille vastaa meiltä oikea henkilö.
- Hyvä tietää. Käyn hoitamassa yhden jutun loppuun, ja soitan sitten. Hei, hei!
- Kiitos yhteistyöstä! Heippa!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän mikkosavelius kuva
Mikko Savelius

HS: Poliisi kehottaa ilmoittamaan Uber-kuskeista – "akuutissa tilanteessa soitto hätänumeroon"
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hs-pol...

Jouni Nordman

Ei kannata poliisille soittaa, sillä mielummin verottajalle jolla on ihan virallinen vasikointi numero, sillä olisi mukava saada verottajan kanta Uber keskeisin.

Toisaalta vielä parenpi on Uber yhtiö AVI keskukselle Käräytä, sillä niillä on keinot kaikki jolle Uber on maksanut saada kerralla tietoon.

Käyttäjän mikkosavelius kuva
Mikko Savelius

Ruotsissa asia on järjestetty siten, että taksiluvat on vapautettu jo vuonna 1990, mutta JOKAINEN joutuu suorittamaan sen. Myös Uber-kuskit suorittavat saman taksiluvan kuin ns. perinteiset taksit. Näin ollen kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja valinnan suorittaa markkinataloudessa luonnollisesti kuluttaja (ei viranomainen).

Jouni Nordman

Ruotsissa meni 20 vuotta siihen kun valtio pääsi samaan vero kertymään takseista, mitä oli ennen vapautumista. Eli onko vapautuminen tässä taloudellisessa tilanteessa järkevää valtiolle, sillä hyvin helpolla tällöin saadaan tehtyä kirjanpidollisesti nolla tulokseen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

On se järkevää, sillä talouselämän ja yrittäjyyden pohjimmainen tarkoitus on kuluttajien eli ihmisten tarpeiden ja kysynnän tyydyttäminen mahdollisimman tehokkaasti ja miellyttävästi. Vain sosialistit mieltävät yritystoiminnan tarkoitukseksi valtion palvelemisen ja verojen maksamisen.

Matias Härkönen

Vain Suomessa poliisi voi pyytää soittamaan hätänumeroon kun joku yrittää tehdä töitä. Ja sitten vielä ihmetellään miksi meillä on 500 000 työtöntä?

Tämä on jo sairasta.

Matias Härkönen

Lisätään tähän vielä tämä toinenkin uutinen "kyttäämisestä".

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194993313274/arti...

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Kulakit Siperiaan, tokaisi Stalin, ja veivasi puhelintaan.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ennen kuin lisää krokotiilin kyyneliä vuodatetaan uber-kuskien puolesta, niin mainittakoon, ettei yhtään henkilövahinkoa ole vielä sattunut uber-kuskille. Toivottavasti ei satukaan, koska heidän liikenne- tai KASKO-vakuutuksensa ei kata ammattimaisessa kuljetuksessa tapahtuneita henkilövahinkoja.

Eikä tämä ole ainoa uber-yrittämiseen liittyvä epäkohta.

Itse käräytän mielelläni tasapuolisesti jokaisen pimeän taksin, joka kohdalle osuu.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"mainittakoon, ettei yhtään henkilövahinkoa ole vielä sattunut uber-kuskille." ... "Eikä tämä ole ainoa uber-yrittämiseen liittyvä epäkohta."

Minun on vaikea pitää epäkohtana sitä, että palvelu on osoittautunut turvalliseksi, mutta meitähän on moneksi.

"Itse käräytän mielelläni tasapuolisesti jokaisen pimeän taksin, joka kohdalle osuu."

Meitä on siis todella moneksi. Itse suosin pimeää yrittämistä, koska olen "vero- ja byrokratia-anarkisti".

Käyttäjän kaarle kuva
Kalle Kataja

Nyt on mielenkiintoista, voisitko kertoa lisää?

Mikä kasko ylipäätänsä korvaa henkilövahinkoja missään tapauksessa?

Liikennevakuutus korvaa henkilövahingot, mutta en ole löytänyt vielä joko vakuutusehtoja tai säädöksiä joissa rajattaisiin niiden korvaamista tilanteissa joissa matkasta on peritty maksu.

Voisitko antaa viitteitä tällaisiin säädöksiin tai vakuutusehtoihin, koska minua oikeasti kiinnostaa tämä asia enkä ole tässä piikittelemässä?

Selasin jo parit ehdot ja esitteet tuoreeltaan läpi enkä löytänyt moisia viitteitä.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Uber hyväksytään heti, kun saadaan sovittua että matkustajien ja matkojen tiedot jaetaan.

Taksilupien kyttääminen on siihen verrattuna paljon kehnompi vaihtoehto.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Jokaisesta tavallisesta taksikyydistä voisi soittaa suoraan Karhu- ryhmälle, niin hurjia lukemia taksamittarissa pyörii.
lll
Jokaisesta tavallisesta taksikyydistä Suomessa voisi soittaa suoraan Karhu- ryhmälle, niin hurjia lukemia taksamittarissa pyörii.

---
Täällä Viron Noarootsissa ei tarvitse mennä kuin tien poskeen ja nostaa käsi ylös niin matka järjestyy. Setelit säästyy. Minäkin olen kuljetellut kymmeniä ihmisiä, välillä ihan kotipihaan asti, eteenkin jos on ollut huono ilma.

Venäjällä kuulema vielä helpompaa ja aina sitä Putinin maata vaan haukutaan.

Käyttäjän KariIlkkala1 kuva
Kari Ilkkala

Jorma, liekö tapa yhteinen entisissä itäblokin maissa, koska itsellä sama kokemus Bulgariasta. Maalla ajellessa mammat lapa pystyssä tien varressa. Ei kysymystäkään etteikö aina pysähdyttäisi kysymään määränpäätä, ja jos matka etäisestikään samaan suuntaan, kyyti annetaan.

Toinen "ihme" julkinen liikenne. Polttoaineet maksaa liki sen mitä meilläkin, vaikka valtaosan kansasta tulot liikkuu haarukassa 400-800 euroa/kk. Silti 50 stotinkilla (n. 1 euro) pääsee minne vaan koska vaan, koska sekä täyteen ahdettuja aikataulullisia busseja että aikatauluttomia "minibusseja" eli pakuja penkeillä kulkee koko ajan joka suuntaan.

Meillä muualla kuin Hesassa ajelee taistelulaivan kokoisia tyhjiä busseja yhteiskunnan piikkiin lippuhinnoilla, joita kukaan ei halua maksaa.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#15
Hyvä, meillä voisi olla opittavaa noista maista.

Nykyään kun nousee taksiin, tekis mieli ensimmäiseksi kysyä, onko tätä lentokone vai auto, niin paljon mittareita ja värkkejä on. Ennen päästiin vähemmällä perille.
En halua moittia kuljettajia erikseen, systeemissä on jotakin vikaa.

Toimituksen poiminnat