*

Mikko Savelius Puheenvuoro kerrallaan parempaa Suomea rakentamassa

Taksimatka jopa puolet halvempi Tukholmassa

  • Kaupungin keskustan ja lentokentän välinen taksimatka on Tukholmassa jopa puolet halvempi kilometriä kohti.
    Kaupungin keskustan ja lentokentän välinen taksimatka on Tukholmassa jopa puolet halvempi kilometriä kohti.
  • Tosin normaalissa taksiliikenteessä kaupunkien hinnat liikkuvat samoissa.
    Tosin normaalissa taksiliikenteessä kaupunkien hinnat liikkuvat samoissa.

Maito maksaa K-Kaupassa 1,20 euroa, S-Marketissa 1,15 euroa ja nettikaupassa 0,89 euroa. Mikäli ostan maitoni K-Kaupasta häviän nettikauppaan verrattuna 0,31 euroa. Mitä jos valtio säätäisi maidon hinnan siten, että se maksaisi joka ikisessä kaupassa Hangosta Utsjokeen vaikka 1,20 euroa? En halua riskiä väärästä valinnasta.

Taksin hinnasta 20 prosenttia pois?

Taksiliikenteen mahdollinen vapauttaminen avoimelle kilpailulle kuohuttaa. Odotetusti Taksiliitto pelottelee ihmisiä hinnalla, laadulla, saatavuudella ja turvallisuudella. Siis kaikella mikä käteen vaan sattuu tarttumaan, kelpaa heitettäväksi kuluttajien valinnanmahdollisuutta vastaan. Valtionvallan säätelemä vosikkajärjestelmä on toiminut jo 1800-luvulta lähtien. Mikäpä sen voittokulkua voisi estää, vaikka maailma ympärillä muuttuisikin?

Soraääniäkin kuuluu. Eräs taksi- ja pikkubussialan yrittäjä arvioi, että kilpailun vapauttamisen myötä hinnasta lähtisi jopa 20 prosenttia pois. Minulla on uutisia. Tukholmassa taksimatkan hinta voi olla vain puolet Helsingin hinnoista! Näin tapahtuu vapailla markkinoilla, jossa kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

Tukholma-Arlanda jopa puolet Helsingin hinnasta

Tukholman keskustasta Arlandan lentoasemalle on matkaa noin 40 kilometriä. Reitti on suosittu ja selkeä, joten taksimarkkinat ovat hinnoitelleet sen kiinteästi. Halvimmillaan matkasta selviää 41 eurolla ja kalleimmillaan 57 eurolla. Hintahaitari on suuri. Helsingin Rautatientorin ja Helsinki-Vantaa lentoaseman etäisyys on noin 20 kilometriä. Taksihinta ei ole kiinteä, vaan mittari juoksee normaalisti. Halvimmillaan (arkipäivä) matkan taitaa 37 eurolla ja kalleimmillaan (yö/pyhä) 41 eurolla.

Mikäli hinnat laskee kilometrien mukaan, niin Helsingin hintahaitari on 1,85-2,05 euroa kilometriltä. Vastaavasti Tukholman hinta on 1,00-1,40 euroa kilometriltä. Tukholmassa pääsee siis puoleen hintaan. Tai jos epäonnekseen valitsee kalleimman vaihtoehdon, niin hinta on silti neljänneksen halvempi kuin Helsingissä.

Tukholman hintahaitari on suuri

Edellinen hinnoittelu antaa kuvan yhdestä, erittäin kilpailusta reitistä. Entäs tavallinen taksiliikenne pääkaupunkien keskustoissa? Tällöin näkyy Helsingin tasaisuus. Tukholman taksit ilmoittavat nettisivuillaan ja taksin kyljessä hinnat oletuksena, että matkan pituus on 10 kilometriä ja ajoaika on 15 minuuttia. Lisäksi erityisistä noutopaikoista peritään lisämaksua, kuten Viking tai Siljan terminaaleista. Sivumennen mainittakoon, että lisämaksu on myös Suomessa käytössä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Normaalilaskelmassa Tukholman hintahaitari levenee hurjasti. Halvimmillaan taksin saa 20 eurolla, mutta kalleimmillaan siitä joutuu pulittamaan 35 euroa. Helsingissä hinta on halvimmillaan 22 euroa ja kalleimmillaan 28 euroa. Tosin Helsingissä joutuu maksamaan taksin etukäteen tilattaessa ylimääräisen 7 euroa, kun Tukholmassa etukäteistilaus merkitsee yrityksestä riippuen jopa edullisempaa hintaa.

Helsinki, Tukholma ja Tallinna UberPOP vertailussa

Tukholmassa ja Tallinnassa taksiluvat on vapautettu. Vaikka perinteiset taksit tarjoavat niissä valppaille kuluttajille huokeita hintoja ja laajan valikoiman, niin nekään eivät pysty hinnoittelemaan itseään jakamistalouden kyytipalveluiden ja teknologian kehittymisen perässä. Otan esimerkkinä Uber Pop-palvelun, jossa kyydin tarjoavat "tavalliset siviiliautot". Kymmenen kilometrin hinta on Uber-nettisivujen mukaan arvioitu eri kaupungeissa seuraavasti: Helsingissä 15 euroa, Tukholmassa 15 euroa ja Tallinnassa 6 euroa.

Helsinki ja Tukholma painivat samassa hintaluokassa, kun Tallinnassa selviää puoleen hintaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (69 kommenttia)

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Sen verran voisit tarkentaa juttuasi, että puhut nähtävästi suurimpien taksifirmojen hinnoista Tukholmassa. Niillä on esim. nuo kiinteät hinnat lentokentiltä. Mitään yleistä/pakollista kiinteää hintaa siellä ei ole. Ruotsissa on alalla täysin vapaa hinnoittelu ja sieltä löytyy sitten myös niitä 10x hintoja, kun erehtyy istumaan väärään taksiin.
Eli tuon kalleimman kyydin palkin Tukholman kohdalla voit piirtää "katosta läpi", jos meinaat totuudessa pysyä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jari Martikainen

Kaupassa ennen kassalle menoa jokainen tietää mitä palvelu tai tuote maksaa. Jos se ei suoraan selviä, normaali ihminen pyytää hinta-arvion.

Jos jotain kusetetaan hinnassa se ei kerro muusta kuin sinisilmäisyydestä eikä se tarkoita, että kusettaminen olisi vakio käytäntö koko alalla.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Eli sinisilmäisiä, tyhmiä ja humalaisia saa kusettaa ihan vapaasti. Oma vika.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #5

#5
Ollaanko Suomessa jo niin pitkällä, että ihmisellä ei ole mitään vastuuta itsestään?

Ei ihme, että suksi ei luista ja talous menee alamäkeä.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen Vastaus kommenttiin #6

Tyhmien, humalaisten, muistisairaiden vanhusten jne. laillinen kusettaminen saa Suomen nousuun. Pitäähän ihmisillä joku vastuu itsestään olla, nih!

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen Vastaus kommenttiin #21

Tuo on luonnollisesti huolenaihe, mutta optimistina uskon kahteen perusprinsiippiin. 1) Siihen, että vapaammin laiduntavista yrittäjistä valtaosa ylläpitää korkeaa moraalia. 2) Siihen, että reklamoinnilla (joka tulee väistämättä lisääntymään) ja name & shame -aktiivisuudella saadaan epärehelliset kusettajat parantamaan tapansa. Me suulaat ja kärttyisät kuluttajat pidämme myös heikompien puolta.

Savelius kannattaa vastuullista vapautta, niin minäkin.

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #21

Laissa tunnetaan ero täysivaltaisen ja vajaavaltaisen ihmisen välillä.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #46

J.T:"Laissa tunnetaan ero täysivaltaisen ja vajaavaltaisen ihmisen välillä."

Tarviiko siis asiakkaan näyttää joku paperi kumpaan ryhmään kuuluu ennen taksamittarin käynnistystä, vai mitä meinasit kommentillasi?

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #49

Täysivaltaisen pitäisi osata lukea hinnat takaikkunasta.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #50

#50
Uusavuttomuus on vakava aikamme ilmiö. Ihan tavallinen Prisman kassa Tallinnassa jo pettää näitä lukutaidottomia.

Prisman kassa ei anna vaihtorahaa kouraan, vaan kassalautaselle. Siihen ne jää ja Matti on ryöstetty. Ei annettu satasesta takaisin.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Nin suomessa on käytössä enimmäishinta järjestelmä. Taksi voi siis ajaa vaikka ilmaiseksi mutta se ei saa periä enempää kuin laki sallii. Eli jos joku firma haluaa ajaa halvemmalla, se voi sen tehdä. Takseilla on nyt myöskin päivystysvelvollisuus eli taataan että taksin saa aina kun tarvitsee. "Kilpailun vapauttaminen" poistanee sen, samoin kuin kuljettajan ajokorttipakon ja kyvyn tietää missä kaupungissa ollaan.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150796

Perusmaksu

Perusmaksuna saadaan periä enintään 5,36 euroa, jos kuljetus alkaa arkipäivänä klo 6:n ja 20:n välisenä aikana. Enintään 5,36 euroa saadaan myös periä kuljetuksesta, joka alkaa klo 6:n ja 16:sta välisenä aikana lauantaina tai kirkkolain (1054/1993) 4 luvun 3 §:n mukaisten juhlapäivien, vapunpäivän ja itsenäisyyspäivän aattona. Muina aikoina ja sunnuntain ollessa aattopäivä perusmaksu on enintään 8,18 euroa.
4 §
Ajomatkamaksu

Ajomatkamaksu, joka määräytyy ajomatkan pituuden ja matkustajien henkilölukumäärän perusteella, jaetaan neljään taksaluokkaan seuraavasti:
Taksaluokka I:(1–2 henkilöä)………… 1,41 €/km
Taksaluokka II:(3–4 henkilöä)………… 1,70 €/km
Taksaluokka III:(5–6 henkilöä)………… 1,84 €/km
Taksaluokka IV:(yli 6 henkilöä)……….. 1,98 €/km

Taksaluokkaa valittaessa kaksi alle 12-vuotiasta lasta lasketaan yhdeksi henkilöksi.

Jos asiakkaan kuljettaminen edellyttää autoa, jossa on asianmukainen paarivarustus, ajomatkamaksu määräytyy taksaluokan III mukaisesti.

Pauli Vuorio

Tukholman suhteen olet oikeassa. Korkeimman suomalaisen maksama summa on 15000 kruunua laivarannasta Arlandaan. Minkä minä tunnen. Oikeuteen ei kannata mennä, häviää 100%:tin varmuudella. Huijatuksi tulemisen riski on
erittäin suuri, ei yksistään Tukholmassa vaan yleensä suuremmissa kaupungeissa. Tätä se on valvomaton vapaa kilpailu. Onnea vaan Anne ja kaikki
suomalaiset taksi kyytiä tarvitsevat. Voi tulla pieniä yllätyksiä tulevaisuudessa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Asiallinen pohdinta jälleen, kiitos.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Onhan Suomessa alkoholin hinta sama kaikissa kaupoissa ja silti myymäläverkko on harva kuin vanha harava. Maidolle pitäisi olla myös kiinteä hinta.

Suomi ei ole markkinatalousmaa, joten emme voi vaatia itsellemme edullisia ruokia ja esim. takseja tai lääkkeitä. Suunnitelmatalous maksaa.

Maalla kaikkein komeimman omakotitalon katolla on kyltti TAKSI. Taksin saa melko vaivattomasti virka-aikana ja aina samalla tutulla taksalla.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Polttoaineilla oli ennen sama hinta, mutta kokoomusministeri vapautti kilpailulle ja mitenkäs kävi ?

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#52
Neuvostoliitossa hinta painettiin tuotteeseen ja silti kilpailu markkinoilla nosti niiden hintoja yli normihinnan. Sen takana oli NKP.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

On nuo Helsingin maitojen hinnat kyllä korkeita jos noin paljon pitää maksaa. Paikallisessa ässässä maksan esimerkiksi rasvattomasta 0,69 senttiä litran purkilta, kevytmaidosta kymmenen senttiä enemmän. Kun valitsee halvimman vaihtoehdon. Punainen maito oli viimeksi 0,98€. Ruotsin puolella suomalainen punainen maito maksaa tasan euron. No, maallahan ne lehmätkin asuvat.

Toivottavasti esittämäsi taksien hinnat osuvat paremmin kohdalleen.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#7
Tuo ei ole tasa-arvoa, kun Tuure saa milkkinsä noin halvalla, vaikka Helsingissä on muutenkin kallista asua.

Saksalainen kauppaketju mainostaa, että samat hinnat koko maassa, kuten Alkolla.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Eikö sitä kilpailun nimeen vannota? Täällä se toimii niin että hintoja vedetään alaspäin, osin Ruotsinkin vuoksi. Helsingissä taitaa kilpailu toimia niin että liikkeet kilpailevat siitä kuka onnistuu repimään maidosta kalleimman hinnan.Kaikki käy kumminkin kaupaksi.

Maitoa ei ole pakko juoda, eikä Helsingissä pakko asua. Vaikka väkisin sinne kiskureiden armoille väkeä koko ajan yritetään maaseudulta roudata.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Täällä eteläisen Suomen maalla ( Helsingin esikaupungissa Tikkurilassa) maksaa (ainakin eilen) maito tuota Tuuren esittämää tasoa.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Olen käyttänyt Tukholmassa taksia jokusen kerran ja voin hyvillä mielin olla kanssasi samaa mieltä. En myöskään malta olla sanomatta tähän, että taksiuudistusta vastustavat ovat jälkijunassa, mutta kunhan pureskelevat esitystä kaikessa rauhassa ja kuuntelevat asiantuntijoita, niin kyllä ne sieltä tulevat asian taakse. Jälkijunassa ja hivenen nöyryytettynä, mutta kuitenkin....

Terveisin
Seppo Leskinen
Haukipudas

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Näyttäis Leskinen jälleen olevan erimieltä puoluejohdon kanssa, Teurajärvi esittää kohta erottamistasi puolueesta.

Ropi Jarrela

Vapaa hinnoittelua ok alalla kuin alalla. Mutta taksin pitäisi ilmoittaa hinta asiakkaalle ennen kuin tämä päättää matkustamisesta. Samaan tapaan kuin kaupoissakin pitää olla hinnat nähtävillä, ja kuten myös parturiliikkeissä nykyään.

Maidosta kyllä maksat liikaa. Itse juon rasvatonta Valion maitojuomaa ja maksan siitä 0,58e/litra.

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Odotan innolla, miten Helsinki-Vantaan lentoasemalla arvotaan edullisinta taksikyytiä arkisin klo 23:00 ja 24:00 välisenä aikana, jolloin on tavallista, että taksia nykyisellä yksinkertaisella jonotusjärjestelyllä odottaa useita satoja ihmisiä ja tilaa ei ole kunnolla edes yhdelle taksikaistalle. Juna- ja bussikyyti houkuttelee varmasti entistä useampaa ja sehän on toki kestävää kehitystä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#13
Eikö se juna vielä tule sinne asti?

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

#16
Kyllä se tulee, mutkien kautta. Bussilla pääsee lähes kotiovelle terminaalista, nopeammin kuin junalla, joten onnikka vie voiton. On myös taksia edullisempi.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #18

#18
No mikä sitten on vikana? Oletko vaan niin empaattinen?

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen Vastaus kommenttiin #20

#20
No samaa voin kysyä sinulta. Mistä housu nyt hiertää?
Pahantuulisten, väsyneiden työ- ja lomamatkalaisten (lapset mukana) kiemurtelevan jonon katsominen puoliltaöin Helsinki-Vantaan terminaalin edustalla herättää myötätuntoa. Odotan siis innolla, miten rajoitusten mahdollinen purkaminen parantaa palvelua ja ennen kaikkea lyhentää odotusaikaa. Se vaatii remonttia myös lentoasemalla.

Mikael Kaasinen Vastaus kommenttiin #23

Eli lentoaseman puolen yön taksijono on siis mielestäsi taksien vika? Tai taksijärjestelmän? Huikeeta, olenkin odottanut milloin joku laittaa sen(kin) taksien piikkiin. :D

Hannu Kari Vastaus kommenttiin #58

Se on jo vuosia ollut vantaan taksitarkastajan vika,vaikka keräilyalueella seisois 150 yhteisliikennetaksia ja T2 on asiakkaita satoja jonossa niin sinne ei päästetä saapumisjärjestyksessä autoja vaan annetaan asiakkaiden ja yhteisliikenne autojen odottaa kun on tämä hieno järjestelmä joka on asetettu niin että vain vantaalaiset saa sieltä nopeasti kyydin sesonkina,varsinaisesti asiakaspalvelulla ei oo mitään tekemistä tämän asian kanssa ja keräilyalue on niin kaukana ettei asiakkaat näe niitä satoja vapaita takseja joten voivat vedättää asiakkaitaan miten huvittaa,ennen keräilyä oli paljon paremmin asiat asiakaspalvelun kannalta.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

#11 Seppo Leskinen.
Yhdessä keskustelussa sanottiin, että suurin osa taksien käyttäjistä on Kelan asiakkaita.

Nyt kun tilaa Kela taksin niin se tulee sovittuun aikaan ja Kela taksin maksaessa saa Kelakorvauksen samalla. Miten käy Kelan asiakkaalle jos tilaa esim. Uber taksin, tuskin saa Kelakorvauksen maksaessa. Kelpaako taksin maksukuitti (jos sen saa) Kelalle vai maksaako Kela halvimman joukko kuljetuksen taksan mukaan.

Olen aiemminkin keskustelussa kysynyt tätä mutta en ole saanut vastausta

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#14
Harvalle Kela maksaa taksin. Minulle ei sellaista onnea ole koskaan sattunut.

Jokainen maksaa taksin itse, niin se on selkeää.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

#14 Pekka Iiskonmäki
Kun menee terveyskeskukseen lääkäriin niin joutuu tietysti maksamaan omavastuun ja ylimenevästä saa kelakorvauksen. Tietenkin jos on julkista liikennettä niin silloin ei taksia voi käyttää muuten kuin jos potilas on sen kuntoinen, että ei voi julkista liikennettä käyttää esimerkiksi Pello - Rovaniemi matkan keskus-sairaalassa lääkärissä käydessä. Myös terveyskeskuksessa lääkärissä käydessä. Tarvittaessa saa olla saattaja mukana.

Kun on käyttänyt tietyn määrän edestä (en muista paljonko se nyt on) Kela taksia niin ei tarvitse maksaa omavastuutakaan.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Ainakin minulle sanottiin LKS:ssä leikkauksen jälkeen että taksin pitää olla Kelan kautta tilattu, muuten saa maksaa koko kyydin itse. Se onkin ainoa kerta kun olen Kelan kustannuksella kulkenut. Bussimatka mahtuu nykyään omavastuun piiriin, vaikka matkaa on yli sata kilometriä. Leikkauspotilaita ei kuulemma ainakaan toistaiseksi linja-auton kyytiin laiteta. Kohta varmaan sekin aika koittaa jos tämä meno jatkuu.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #25

#25
Epäiletkö Tuure Kelan kykyä jatkossa tilata taksi jostain toisesta puhelinnumerosta?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #27

En tietenkään epäile, halusin vain tarkentaa nykykäytäntöä. Jollakin muulla paikkakunnalla saatetaan toimia toisinkin, mutta eivätköhän Kelan ohjeet ole samat joka puolella.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #25

Kela voi vahvistaa Uberit sun muutkin virallisiksi kelakyytien suorittajiksi. Mikä tuossa olisi vaikeaa..?

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara Vastaus kommenttiin #29

Kyllähän Kela tietenkin saattaa hyväksyä Uberitkin mutta melko varmaa on, että koko kyydin pitää Uber taksille maksaa ja sitten potilas voi hakea kelalta korvausta.

Ei varmaankaan kaikkien yksityisten (villien) "taksien" kyytejä tulla korvaamaan. Esimerkiksi Pello - Rovaniemi matkalta korvauksen saisi oman auton tai linja-auton taksan mukaan jos on lääkärisä käynyt.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #38

Paavo, ei Pello-Rovaniemi väliltä saa enää matkakorvauksia oman auton tai linjurin käytöstä, koska omavastuu nousi vuodenvaihteessa niin korkeaksi. Muistaakseni 25€ suuntaansa. Viime vuonna sai vielä vähän yli kymmenen euroa oman auton käytöstä LKS- reissusta.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Eikös se mene sillai, että esim. lääkäri antaa potilaalle todistuksen taksikyydin tarpeesta ja potilas (asiakas) antaa tuon todistuksen kuljettajalle ja maksaa ns omavastuun kyydistään. Taksi saa sitten loput tuota todistusta ja maksukuittia vastaan kelalta. Joillakin voi olla ainaiskuitti tai jokin kortti mikä näytetään kuljettajalle. Täällä kun katselen ikkunasta alas K-Supermarketin pihalle, näen kuinka taksit käyttävät eläkeläisiä ruokaostoksilla jopa kymmenien kilometrien takaa ja kyytiläinen maksaa vain omavastuun ja veronmaksajat suurimman osan kyydistä. Helppoa kuin heinän teko, kun vain maksajia (veronmaksajia) piisaa....

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

En minä ainakaan saanut lääkäriltä mitään lappua, paikalle vain saapasteli suunnilleen tunnin kuluttua lähtöluvan saamisesta kotikylältä tilattu taksi joka kyseli nimeltä kyytiläistä. Se oli oikeaa palvelua.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Eihän Kela voi laittomia taksimatkoja korvata kuin oman auton mukaan korkeintaan.

Käyttäjän TuomasKyhk kuva
Tuomas Käyhkö

Hieman valveutuneet ovatkin jo huomanneet, että kenttäkuljetuksen voi suomessakin kilpailuttaa ja monet niin tekevätkin.

Kyllä markkinaehtoinen kaikille samat säännöt oleva kilpailu kelpaa kaikille. Sellainen on ruotsissakin. Sitä ei vieläkään ole ehdotettu, vaikka ministerin esitys onkin aika lähellä sitä.

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Juu, kyllä se kelpaa minullekin, mutta on parempi, että puhumme omasta puolestamme emmekä yksilöinä kaikkien äänellä.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tällaisilla blogikirjoituksilla synnytetään vääriä mielikuvia – ja ilmeisen tahallaan.

Taksimatka jopa kolme kertaa kalliimpi Tukholmassa. Huijareita liikkuu Tukholman taksiliikenteessä pilvin pimein.

Tämä on ihan yhtä totta kuin otsikko. Tiedän, kun asuin pitkään Ruotsissa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#28
Mark varmasti kosmopoliittina tietää, että huijaukset sattuvat samoille henkilöille. Harvemmin normaalia ihmistä höynäytetään.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tavallisia ihmisiä juuri useimmin höynäytetään. Samat henkilöt oppivat väkisin.

Tukholmassa näet pitää kehittää ammattitaito huijareita välttääkseen. Muutama vuosi sitten siellä puhuttiin jopa kurssin järjestämisestä taksimatkailijoille tämän vuoksi. Liekö toteutunut kuitenkaan, mutta kertoo hyvin tilanteesta.

Ja muuten, ei tarvitse olla edes huijari, senkun vaatii älyttömän maksun kyydistä. Se on sitä "vapaata" markkinataloutta nääs.

Käyttäjän Timo-PekkaMustakallio kuva
Timo-Pekka Mustakallio Vastaus kommenttiin #37

Omakohtaisena kokemuksena parin vuoden takaa "luotettava" Stockholms Taxi lähti viemään NK:n edestä satamaan... iloisesti 3-taksalla (yötaksa) vaikka piti olla 1-taksa. Huomasin asian onneksi pian lähdön jälkeen - vapautetun alan "Onnelassa" valvontavastuu siirtyy viranomaiselta asiakkaalle - ja kuljettaja vaihtoi oikean taksan mittariinsa, tietenkin vuolaasti "erehdystään" anteeksi pyydellen. En viitsinyt käräyttää uusruotsalaista kuskia muutaman kruunun takia.

En väitä etteikö Helsingissäkin satunnaisesti fuskattaisi - eräs tuntemani tyttöparka oli muinoin maksanut eräästä silloin tarjolla olleesta "karjavankkurikyydistä" (sekalaisten pienyhtiöiden ajattamat píenoisbussit) Länsisatama-Meikku muistaakseni 25€ kun normaali maksu olisi silloin ollut 15€ - oletettavasti mittari oli hyrrännyt 8 hengen kuorman mukaisesti. Nämäkin "vapaat" yrittäjät toimivat silloin Taksilain porsaanreiän turvin, kunnes se tukittiin: fusku on täysin normaali ilmiö, kun ihmiset pakotetaan toimimaan taloudellinen veitsi kurkullaan - "kilpailemaan vapaasti".

"Taksinkäyttäjän opas" olisi Suomessa tai Helsingissäkin ihan hyvä idea. Todellisuudessa esimerkiksi samaan suuntaan menevien asiakkaiden kannattaisi mennä yhteiskyydillä (jaetulla maksulla), mikä paitsi laskee hintaa merkittävästi myös pistäisi taksijonot purkautumaan nopeammin. On lukuisia muitakin tapoja silittää järjestelmää "myötäkarvaan", saada siis taksikyyti lyhemmällä jonotuksella - esimerkiksi ohittaa Taksihelsingin ja Lähitaksin höperösti yhteensopimattomat tilausjärjestelmät. Nykyisestäkin järjestelmästä saisi paljon enemmän tehoja irti jos alueelliset taksiyhdistykset voisivat unohtaa perinteiset torailunsa, ja keskittyä asiakaslähtöiseen ajatteluun.

Täytyy toivoa, että Bernerin ehdotus uudeksi Liikennekaareksi ammutaan alas harkitsemattomana, uusliberaalina tekeleenä, mutta että ammattiliikenne nyt vihdoin tajuaisi istua yhdessä alas korjaamaan itse aiheuttamansa viat tai joutokäynnit nykyisissä järjestelmissä. Vapaan kilpailun "viidakon lait" ovat tärvelleet monia muitakin aloja - hinta on noussut, laatu huonontunut, ja saatavuus ruuhka-aikoina ihan yhtä vaikea kuin aina ennenkin (talouden lait). Kukaan ei voi tosissaan haluta "3€-takseja" joiden kyytiin kukaan selväjärkinen ei enää uskalla mennä.

Jukka Heinola

Duoda duoda.....

Taksitaksan muodostumiseen vaikuttaa myös se, että autokalusto on melkoisesti raaemmin verotettua (=kalliimpaa) Suomessa. Vakuutukset, renkaat, huollot jne ovat mutuun (ja nettikauppojen selailuun) perustuen kalliimpia. Polttoaine on noin karkeasti ottaen samalla tasolla. Mutta Ruotsissa ei sitten peritä erillistä käyttövoimaveroa.

Hinnanmuodostukseen vaikuttavat olennaisesti toiminnan kulut. Ja vähän pitäisi jäädä sivuun, että saa joskus sen autonkin uusittua.

Siksi toiseksi Suomessa takseille vahvistetaan ENIMMÄIStaksa, joten areena on hintakilpailulle vapaa jo nyt.

Liikennelupajärjestelmän hyvä puoli on, että liikenteenharjoittajat ovat tiedossa ja valvonnassa. Jos kuka hyvänsä voisi alkaa ajaa kyytejä ilman valvontaa, niin tämä avaa aika ison mahdollisuuden harmaalle taloudelle. Ja ymmärtääkseni liikenneluvan saa, jos on osoittaa esimerkiksi sopimus kuljetuksista jonkin tahon kanssa - tyypillisimmin koulukyytisopimus kunnan kanssa.

Tämä(kään) juttu ei ole ihan mustavalkoinen - suuntaan tai toiseen.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Suomessa taksari on saanut ostaa autonsa verottomana ja Suomessa taksari saa vähentää polttoaineostonsa ja kaiken autonsa kulut verotuksessa....

Jukka Heinola

Ei kokonaan verottomana. Jonkinlaisen huojennuksen autoverosta saa. Nykyään voimassa olevaa määrää en tiedä / muista.

Onhan se selvä, että elinkeinotoiminnan kulut vähennetään tuloista - ihan kuin muussakin yrittämisessä. Ja käteen jäävästä osuudesta - ns palkasta - täytyy vielä varata tuleviin investointeihin.

Tämän jälkeen voidaan puhua tulosta - josta maksetaan tulovero. Vasta useamman auton yrittäjä voi harjoittaa toimintaansa yhtiön kautta. (Minun aikanani vaadittiin viisi autoa Oy:n perustamiseen.)

Eli ammatinharjoittajan on aika paljon tienattava bruttona - kyytimaksuina - ennen kuin se maitopurkki on kädessä.

Ja edelleen muistutan, että Suomessa sääntely koskee enimmäistaksaa. Jokainen joka luulee vuolevansa kultaa ammatikseen autoilemalla, voi kuljettaa ihmisiä vaikka 10 snt / km.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #39

No vapaata kilpailua tässä peräänkuulutetaan....

Jukka Heinola Vastaus kommenttiin #42

Totta. Ja ei se huono ole. Tietyn säöntelyn tavoitteena ainakin aikaisemmin oli, että palvelut olisivat myös harvemmin asutulla seudulla käytettävissä.

Kuten todettu, hinnasta säädelään enimmäistaksaa. Eli hintakilpailun suuntaan ovi on auki. Yrittäjän toimintaympäristö vaikuttaa tähän. Kaupungeissa, missä kyydit ovat tyypillisesti lyhyehköjä, keskimääräinen kilometrihinta muodostuu lähtömaksun vaikutuksesta kovemmaksi kuin "maalaisserkulla". Plus, että missä on ihmisvirtaa, siellä on kysyntääkin.

Tässä on niin monta liikkuvaa osaa, että asia olisi tarkasteltava huolellisesti. Etteivät ne peräkylän mummot jää sinne mökkeihinsä....

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #43

Mitä luulet, kumpi on tehokkaampaa. Säädellä ja rajoittaa liikenne koko Suomessa vai vapauttaa liikenne ja ostaa palvelut sinne verovaroin mihin ei synny markkinaehtoista toimintaa ja johon sitä on välttämättä saatava? Sanoisin että jälkimmäinen on parempi veto.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Seppo Leskinen autoveronpalautuksella subventoidaan sinunkin taksimatkan hintaa samoinkuin maataloustuella kotimaista elintarviketuotantoa, samoin kuin syöttötariffilla tuulisähkötuotantoa.

Mikael Kaasinen

Sepolle on näemmä ihan perustiedot hukassa.
Taksiautoon saa maksimissaan 4800€:n veroedun. Silloin autoa täytyy pitää 3 vuotta. Mersu on ainoa automerkkiä joka tarjoaa täydellisen 2:n vuoden takuun, sisältäen kaiken, myös kuluvat alustan ym osat. Ja kolmannen vuoden voi vielä ajaa osatakuulla. Helsingin mukulakivillä taksi on koliseva romu jo 2-vuotiaana, ja vaatii jatkuvaa remontoimista sitä vanhempana.
Kun ajaa mersulla, kulut ovat murto-osan verrattuna muihin merkkeihin.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Kuinkahan moni kommentoijista käyttää taksia enemmän kuin kerran viikossa ? Suurin osa vain muutaman kerran vuodessa. Siis oikeasti taksin hinnalla ei ole suurtakaan merkitystä oli se sitten kalliimpaa tai halvempaa.

Aktiivisimmat taksiliikenteen vapauttamista vastustavat ovat henkilöitä jotka eivät edes itse taksikyytiään maksa. Esimerkkinä vaikka eduskunnassa istuvat poliitikot. Kansanedustajien taksikulut ovat n. 500 000 euroa vuodessa.

Argumenteiksi on esitetty mitä ihmeellisimpiä esimerkkejä ulkomailta, huonoja ajoneuvoja, epämääräisiä kuskeja, ryöstöhinnoittelua, harmaata taloutta, huonoa palvelua etc. Ainuttakaan varteenotettavaa riskiä ei ole esitetty.

Poliitikkojen logiikka tässä on erikoisinta. Kun yhteiskunta tukee taksiliikennettä 400- 500 miljoonalla vuodessa, luulisi kilpailun lisääntymisen myötä hintojen laskulla olevan merkitystä ja tavoilteltavaa poliitikkojenkin intresseissä.

Vastustajien päämääränä on tässäkin äänten kalastelu ei yhteiskunnalle mahdollisesti saavutettava hyöty !

Pekka Heliste

Matka Arlandasta Tukholman keskustaan on 40,8 ja matka Helsinki-Vantaalta a Helsingin keskustaan 20,8 km

Kun tällaiseen matkaan liittyy kiinetitä kertamaksuja esim lentokentän käyntimaksu ja taksin lhtömaksu niin saadaan vuorenvarmasti erilainen km-hinta

Halpahintaista propagointia, kuinka tyhmänä Savelius suomalaisia pitää

Kuten tuosta vertailukelpoisesta taksimatkan hinnasta näkyy, Suomen hintahajonta on pienempi kuin Tukholmassa mutta vain paikkakuntalainen tai jatkuvasti taksia käyttävä hyötyy tuosta erosta

Tomi Aalto

Tässäkin keskustelussa näkee aika pahasti ... uberilla kela kyytejä.. jna jna..

Ei voi muutakun nauraa, Kela vaatii esm ennakkoperintärekisteriä jna..

Sitten Tälläiset viisaat kommentoi asiaa täällä miten olisi hyvä.. hypätkää kaivoon..

Käyttäjän MatiasLehto kuva
Matias Lehto

"Poliitikkojen logiikka tässä on erikoisinta. Kun yhteiskunta tukee taksiliikennettä 400- 500 miljoonalla vuodessa, luulisi kilpailun lisääntymisen myötä hintojen laskulla olevan merkitystä ja tavoilteltavaa poliitikkojenkin intresseissä."

blogisti savelius käytti 400milj€ edellisessä blogissa ja viikossa summa on noussut "satkulla".
Vähän penäsin saveliukselta samaa mitä varsiokin voisi tehdä kun nöitä summia heittelee ilmaan, missä on lähde? Jos mainitsee KKVn Oravaisen niin ihan yhtä naurunalaiseksi saattaa itsensä kun kansanedustaja Antero "ruotsissa 1000 taksia ennen vapautusta" Vartia.

Semmoista tilastoa ei ole koska väite ei ole ainoastaan valetta vaan jopa typerä ja jos yhtään omaa laskentakykyä voisi jopa lähdekritiikin puuttesta huolimatta tajuta asian.

suomessa on n.10 000 taksia jos väiten 500milj€ pitäisi paikkansa niin se tarkoittaisi että jokaiselle taksille yhteiskunta maksaa 50 000€/vuosi.
Käytännössä se tarkoittaisi sitä että melkoinen osa suomen takseista ei ajaisi mitään muita ajoja kun yhteiskunnan kyytejä, jokainen joka on koskaan käyttänyt taksia tajuaa välittömästi asian mahdottomuuden.

KKV oravainen on suuressa viisaudessaan kaivannut tilastoista todennäköisesti summan mikä yhteiskunnalla menee korvattuihin henkilöliikennekuluihin joita ovat mm ambulanssikuljetukset, koulukuljetukset, taksimatkat jne jne....varmuudella vaikea sanoa koska Oravaisen käsityskyky tuntuu olevan samaa luokkaa kun itseään toistavien papukaijojen.

Toisekseen yhteiskunnan kyydit on kaikki kilpailtu ja ne mitkä taksi ajaa se on voittanut pääsääntöisesti kokonaisvaltaisesti paremmalla tarjouksella, siitä pitää hankintalainsäädäntö huolen.
Kaikkiin koulukuljetuksiin yms ottaa osaa pääsääntöisesti myös alueella toimivat bussiyrittäjät ja paketti- ja ruokakuljetuksiin yms käytännössä kaikki alueella toimivat kuljetusyrittäjät ovat olleet tervetulleita ottamaan osaa kilpailuihin.
Taksi ne vaan on yleensä voittanut sekä kustanteiltaan että palvelukokonaisuudeltaan paremmalla konseptilla eikä sillä että se olisi kallein.

Se että väittää yhteiskunnan ostopalveluita tueksi tarkoittaisi että yksikään huonekaluvalmistaja, rakennusalanyrittäjä, metsäalanyrittäjä, maatalousyrittäjä..... ei voisi/saisi tehdä kilpailutarjousta valtiolle/kunnalle koska ne olisi kuten taksiltakin ostettavat palvelut tukea.
Jälleen kerran väiten jonka jokainen aikuiseksi itseään kutsuvan pitäisi tajuata ilman erillistä rautalangasta vääntämistä.

Omalla tavallaan on todella viihdyttävää seurata taksin ja mahdollisen vapautuksen ympärillä käytävää keskustelua, aivan huikea määrä on oman elämänsä ammattilaisia joilla ei tunnu olevan pienintäkään hajua edes oman yhteiskuntansa rakenteesta ja sitten vielä esittävät varsin asiantuntevia kommentteja kertomalla miten asiat naapurissa tai muualla maailmalla ovat....JATKAKAA!!! =)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ihan hyvä, jos taksimatkojakin verrataan. Voin kertoa ihan omakohtaisesti, että taksimatkat ovat Kreikassakin ehkä jopa hieman yli puolet halvempia kuin Suomessa.

Mutta onko taksimatkojen hinta se Kaikista Oleellisin Indikaattori pohtimiseen?

Ruotsiin (Tukholmaan) verrattaessa kannattaa muistaa mainita, että heillä on oma valuuttansa käytössä, sellainen kelluva kansallinen valuutta.

Minua aina muistetaan mainita, ettei Ruotsia ja Suomea voi verrata keskenään. Ehkä kannattaa hakea Suomelle jotain "omasta painoluokastaan" sopivaa verrattavaa. Sanoisin, että se on Kreikka. Ja että Suomi on kovasti pistämässä Kreikkaa "paremmaksi" asioitaan.

Koska ihana euro. Mitäpä te ette tuhoaisi euron vuoksi? :)

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Jos ala vapautetaan työnnetään se samalla harmaantalouden syliin. Mutta meillähän taitaa ollakkin harmaantalouden hallitus.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Henri Järvi

Tällä päätelmällä kaikki yksityinen sääntelyn ja byrokratian ulkopuolella oleva liiketoiminta on harmaan talouden sylissä. OK.

Onko bussiliikenteen, katsastuksen, kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen ja kuntien ulkoistamien palveluiden vapauttaminen kilpailulle harmaan talouden liiketoimintaa.

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Ruotsin taksijärjestelmä on kai paljon jotain muuta kuin lentokentälle menoa. Lentokenttä hinnat kertovat vaan lentokenttä junan kalleudesta Ruotsissa. Että tartutaan junaesimerkkiin kertoo että perusteet ovat heikot. Peruste romuttaa nykyinen kuluttajalle turvallinen järjestelmä on pelkästään ideologinen. Kansalaiset täytyy kaikilla aloilla laittaa tappelemaan keskenään jolloin pääoma korjaa hyödyn. Ruotsissa hinnat ovat taitaneet muuten kaksi-kolminkertaistua vapautuksen jälkeen. Katsatuksen hinnat ovat tainneet nousta aika paljon vapautuksen myötä.

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Nykyisessä taksijärjestelmässämme tavallisessa henkilöauto taksissa, ja useimmissa pikkubusseissa on mittarit joihinka kyydeistä ajetaan normaalioloissa käytännössä kaikki. Verotus määräytyy mittariraporttien tietojen mukaisesti. Raportit ovat osa kirjanpitoa. Raportteja vertaamalla saa verottaja vertailukelpoista tietoa kaikista takseista. Bernerin ja liikenneministeriön ehdotuksen läpimentyä ei olisi mittareita. Hinnat sovittaisiin ja tuloista ilmoitettaisiin mitä nyt huvittaisi. Eli harmaata taloutta. Järjestelmän muutos hyödyttäisi Viron kansantaloutta kun sieltä käsin otettaisiin taksiala haltuun suurimmissa kaupungeissa. Saisimme Virolaisen taksikulttuurin tänne Suomeenkin.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Kyseinen henkilö ei taida olla penaalin terävin kynä. Tällä hetkellä halvin taksikyyti 10 km matkalle maksaa 299 kr. Kallein 400 % enemmän, eli 1499 kr. Alv 6 %. Sama matka Suomessa kruunuiksi muutettuna 220 kr.

Henkilö valinnut tarkoin väitteellensä vain yhden paljon kilpailusta matkasta: Tukholma - Arlanda. 99 % muut matkat on yli 30 % kalliimpia.

Käyttäjän JarkkoNieminen1 kuva
Jarkko Nieminen

Erikoinen kaveri ja erikoiset tarkoitusperät tällä Saveliuksella. Kehoittaisin häntä itseää tekemään matkan Tukholmassa taksilla. Joka tolpalla on tietynlainen sisäänrakennettu kartelli jossa voi vaan hävitä. Pari kuukautta sitten koin sen autuuden ihan itse ja hävisin.

Olisi pitänyt valita se aito 15 00 00 taksi johon voi luottaa. (Toki luottaa voi myös 020 ja Taxi Kurir merkittyihinkin)
Otin kopiokloonin ja hinta oli yli tuplaten näihin luotettaviin nähden.

btw. Minulla on kuitit tallella ja todisteena!

Saveliuksen tutkimuksesta:
On typeryyttä valita reitiksi Keskusta - Arlanda. Siinä taksifirmat itse asiassa kilpailevat hinnoista Arlanda Expressin, tuon junan kanssa. Tulevaisuudessa näemme että vastaavanlaisia tarjouksia näemme myös Helsingin seudulla. Toki tämä alennus ja hinta kompensoidaan sitten kaupungin sisäisissä kyydeissä, siis aivan kuten Tukholmassa tänä päivänä.

Nykyisen kaltainen taksitaksa ei anna mahdollisuutta tekemään kilpailukykyisiä tarjouksia lentokenttäkyydeistä, sillä maksimitaksa säädös ei jousta. Maksettavana kun on suomalaisen yrittämisen sivukulut.
Maailmalla paljon liikkuneena, voin sanoa että millä mittarilla tahansa suomalainen taksi on edullinen vapaisiin markkinoihin verrattuna. Saveniuksen tutkimus eroaa kaikista muista tutkimuksista lopputulemaltaan. Suomalainen taksi on pohjoismaiden edullisin, tosin ei kauaa.

Toimituksen poiminnat