Mikko Savelius Puheenvuoro kerrallaan parempaa Suomea rakentamassa

Kaikki blogit puheenaiheesta Joukkoliikenne

Tulevaisuus on kaupungeissa

Valtakunnan päätöksenteolla vaikutetaan meidän jokaisen helsinkiläisen arkeen. Hallitusohjelmassa tulee huomioida Helsingin erityiskysymykset esimerkiksi liikenteeseen ja asumiseen liittyen.

Demarivaltuutettu on valmis nostamaan Vantaan veroprosentiksi 20,50

Vantaan kaupunginvaltuustossa käytiin maanantaina 28.1.2019 vilkas keskustelu joukkoliikenteestä. Tässä yhteydessä valtapuolue demareiden edustaja Kimmo Kiljunen ilmoitti kannattavansa ilmaista joukkoliikennettä veroprosentin korotuksen hinnalla. Toki tulevilla vaaleilla saattoi olla oma vaikutuksensa tällaiseen ulostuloon.

Vaalit tai ei. Olin ällistynyt.

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne ilmansuojeluohjelmaksi 2030

 

"Luonnos on valmisteltu laajapohjaisessa työryhmässä.

Tausta

Ympäristöministeriö asetti joulukuussa 2017 laajapohjaisen työryhmän valmistelemaan kansallista ilmansuojeluohjelmaa 2030. Ehdotuksen tuli kattaa päästökattodirektiivissä (EU) 2016/2284 ilmansuojeluohjelmalle asetetut vaatimukset ja muut ilmanlaadun parantamiseksi tarvittavat toimet. Lisäksi tehtävänä oli tukea arktiselle neuvostolle tehtävän mustahiili ja metaani -selvityksen valmistelua.

Helsingin rahahorna Tallinna-tunneli kaatuu omaan mahdottomuuteensa

Lehdet uutisoivat viime viikolla, että miljoonaselvitysten kohteena ollut HelsinkiTallinna-tunneli on saamassa rahoitusta ja että hanke ”etenee pian”.

Uuden Suomen jutussa asian rakentajaehdokkaat hehkuttivat pikaisen investoinnin puolesta ja maalasivat omalta kannaltaan optimistisen kuvan, jonka mukaan tunneli voisi olla valmis jo vuoden 2024 lopulla.

Liikenne ruuhkat.

JÄRKYTTÄVÄÄ LUETTEVAA LIIKENNESUUNNITELUSTA!

Helsingin Sanomissa 8.11.2018 olleessa Kaisu Moilasen kirjoittamassa kaupunki osion artikkelissa 
”Ajoiko aika kehäteiden ohi? Kehä II ei olekaan saamassa jatkoa: ”Jos rakennamme teitä, niin ne täyttyvät autoista”” 
 

Artikkelissa mainittiin muun muuassa seuraavaa:
 

”Mal-suunnitelman tavoitteena ovat seudun kasvun ohella päästövähennykset. Se [Kehä II:n jatke] veisi kehitystä väärään suuntaan”, Puntanen sanoo.

HSLn tulonsiirto

HSL on tekemässä suurta ja mahtavaa lippu uudistusta. Uudistuksesta tiedottamaan on palkattu oikein mainostoimisto, ilmeisen hyvästä syystä. Mainostoimisto onkin keksinyt, että joillekkin seutulipun omistajille lipun hinnat alenevat jopa 44%. Totta sinänsä, vaan kaikki muut maksavat enemmän, joko reilusti tai helvetisti enemmän.

Pitäisiko metron suunnittelu aloittaa alusta?

Länsimetron ongelmat jatkuvat, verovaroja palaa ja vanhan epäkelvon ratkaisun päälle rakentuvia uusia huonoja ja kalliita ratkaisuja suunnitellaan. Päättäjiltä puuttuu sekä kyky katsoa tulevaisuuteen että ottaa oppia maailmalta. Olisiko meidän syytä aloittaa alusta?

Länsimetron jatke tarvitsee kääntösilmukan Kivenlahteen

Viime viikolla nousi taas uusi Länsimetro-kohu kun pohdittiin erilaisia ratkaisuja palvelutason parantamiseksi, erityisesti silmälläpitäen tulevaisuutta, jolloin Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen on tarkoitus avata. Eräänä parannusehdotuksena esitettiin 100 miljoonan euron kääntösilmukan louhimista Matinkylään, jonka pelättiin samalla viivästyttävän Länsimetron jatkeen valmistumista puolellatoista vuodella.

Sörnäistentunneli varmistaa joukkoliikenteen sujuvuuden

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään kokouksessaan asemakaavan muutoksen, joka mahdollistaa Sörnäistenrantaan suunnitellun tunnelin rakentamisen. Tunneli yhdistää Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien ja sen myötä pohjois-eteläsuunnan liikenne sujuvoittuu.

Sosialidemokraattien ryhmä tuki asemakaavan muutosta ja painotti päätöksessä alueen joukkoliikennemahdollisuuksien kehittymistä sekä viihtyisän kaupunkiympäristön rakentamista.

Sillat auki kulkijoille

Kruunusillat ovat Helsingin kaupungin 300 miljoonan euron investointi, joka lyhentää matkan Kruunuvuorenrannasta keskustaan puoleen. Suunnitelmassa siltoja voivat käyttää vain kevyt liikenne, raitiovaunut sekä hälytysajoneuvot.

Öisin raitiovaunujen ollessa varikolla ei silloilla kulje julkista liikennettä. Laajasalolaiset joutuvat tilanteissa, joissa kävely tai pyöräily ei käy päinsä, matkustamaan keskustaan kiertäen Itäväylän kautta samalla kun kalliin sillan ajokaistat ovat tyhjillään. 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä