Mikko Savelius Puheenvuoro kerrallaan parempaa Suomea rakentamassa

Taksi

Vastauksia liikenne- ja viestintä ministeriön väittämiin taksialan tapahtumista.

Ministeriö on jälleen selitellyt sen rakentaman liikennepalvelulain vaikutuksista taksimarkkinoihin. Osastopäällikkö Olli-Pekka Rantalan tekstissä sivutaan monia asioita, se sisältää olettamuksia ja kaunistelua tapahtuneista / tapahtumattomista asioista. Ministeriön vastauksia kysymyksiin liikennepalvelulain vaikutuksista voi lukea TÄÄLTÄ.

Taksi on levällään kuin Jokisen eväät

Nyt sen voi todeta: taksiuudistus on täysin epäonnistunut. Hinnat ovat nousseet 7 prosenttia, Uudellamaalla jopa 14 prosenttia. Palvelutaso on laskenut - kuljettajat eivät esimerkiksi osaa suomea, tai maaseudulla ei enää saa taksia iltaisin. (IS 6.3.2019) Lisäksi alalla on jo pulaa työvoimasta, esimerkiksi Helsingin taksissa on tällä hetkellä 400 kuljettajaa vähemmän töissä kuin vuosi sitten.

Taksi - tuo suomalaisten suuri huolenaihe

 

Hotellit muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Parturit muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Laskettelukeskukset muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Taksit muuttavat hintojaan niin että pärjäävät edes jotenkin, LÄHES KAIKKI VALITTAVAT ja jopa virastot alkavat tutkia asiaa.

Se oikea vapaa sääntelemätön taksiala (Ruotsi vs. Suomi 2018).

 

 

Ensiksi

Tämä teksti ei sisällä lobbareiden (ITS Finland, Kajon, Uber, yms. ääntä). Se sisältää tutkittua tietoa jopa 30 vuoden vapaasta taksialasta. Sen todellisista tapahtumista. Se ei myöskään sisällä ministeriön (LVM) ideologiaa tai jopa vuosikymmeniä vastoin suomalaisen virkamiehen tehtävänkuvaa ajamia asioita tai jotain muuta vastaavaa mututietoa. Mututietoa me jokainen voimme jakaa sosiaalisessa mediassa. Jotkut sen uskovat, toiset ei.

 

Ruotsin taksialan kuulumisia:

Lapsiasiavalittu Jumalan armosta - Ei riemulla rajaa, kun taksilla ajaa

Eipä mene kuukautta, hyvä jos viikkoa, ettei joku kansanedustaja tai virkamies jäisi kiinni veronmaksajien rahojen kuppaamisesta tai muusta korruptiosta. Joulukuun suhmurointikisan voittaja on lapsiasiavaltuutettu ja SDP:n eduskuntavaaliehdokas Tuomas Kurttila, jolla vaikuttaisi menneen omat ja veronmaksajien rahat mystisesti sekaisin aivan tässä vaalien alla.

Kansanedustaja Uber-kuskina

Suoritin taksinkuljettajan lupakokeen syksyllä ja kävin marraskuun alussa ajamassa taksia yhden yövuoron ajan. Jatkoin nyt tätä ihmiskoettani eli tutustumistani taksialaan heittäytymällä vähäksi aikaa Uber-auton kuskiksi. 

Ajoin eräänä perjantaiaamupäivänä puolentoista tunnin ajan Uber-kyytejä Helsingin keskustassa. Tuossa ajassa sain ajettua kolme kyytiä. Auto oli lainassa eräältä yrittäjältä ja kokeilun järjesti Robert Torvelainen Uberilta. En ottanut tehdystä työstä korvausta.

Kuinka ryhtyä kuskiksi?

Inhimmillisyyttä ja yhdenvertaisuutta Pohjois-Karjalan vammaiskyyteihin


Vammaispalveluiden piirissä oleva asiakas joutuu tilaamaan taksin kahta tuntia aiemmin kuin muut Pohjois-Karjalaiset. Tämä koskee niin työssä käymistä, asioiden hoitamista, yhteiskunnallista osallistumista kuin virkistäytymistäkin. Tällä kaksi vuotta vanhalla päätöksellä haetaan kyytien yhdistelyä eli kustannussäästöjä. Palveluiden piirissä on 2500 Pohjois-Karjalaista. Eräs vammaispalveluiden piirissä oleva ystäväni kertoi, ettei taksissa ole kertaakaan istunut kukaan toinen yhtä aikaa. Herääkin kysymys, syntyykö kustannussäästöjä?

Kansanedustaja taksinkuljettajana

Olen ollut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen lähes kahdeksan vuotta. Erityisesti kuluneella eduskuntakaudella taksiliikenteeseen liittyvää lainsäädäntöä on uudistettu rajusti ja nämä uudistukset on käsitelty valiokunnassa, jossa ovat olleet kuultavina useaan otteeseen Taksiliitto, Liikenneturva, erilaiset liikennealan yritykset ja käytännössä kaikki alaan liittyvät organisaatiot ja toimijat. Olen käynyt asiaan liittyen kymmeniä, ellen satoja keskusteluja taksiyrittäjien, kuljettajien sekä muiden alaan liittyvien toimijoiden kanssa.

 

Liikennepalvelulaki - Floppi?

Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävaliokunta, Suomen hallitus ja alan lobbaajat kertoivat liikennepalvelulain valmistelun aikana uuden lain tuovan yli 20 000 työpaikkaa taksi että liikennealalle. 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä